tirsdag den 16. november 2010

Svært med børn

Det her indlæg bliver temmeligt svært.. For det handler om mine børn - om mit hjerteblod..

Inden jeg gik igang med at læse de her bøger, så nåede jeg en dag frem til, at jeg ikke behøver min kæreste, og at han ikke behøver mig.. Og at det er derfor, vi er så gode sammen.. Vi er ikke afhængige af hinanden, så derfor er det altid et valg, vi træffer, når vi bliver ved med at være sammen.. Det er jeg glad for - selvom jeg stadig nogle gange kan mærke, at jeg egentlig også bare godt gad, at han havde helt vildt brug for mig.. ;o)

Netop det læser jeg så i de berømte bøger..
Den fuldkomne kærlighed udelukker angst. Hvor der er kærlighed, er der ikke krav, forventninger, afhængighed. Jeg kræver ikke, at du gør mig lykkelig; min lykke beror ikke på dig. Hvis du må forlade mig, vil jeg ikke være ked af det; jeg nyder dit selskab umådeligt, men jeg knytter mig ikke til dig.

Av.. For som jeg skrev, så er det også en hård erkendelse, at min kæreste ikke vil være ked af det, hvis jeg forlader ham.. Og hvorfor er det, at vi ønsker det? At andre skal være kede af det - over os..? De Mello siger også, at når vi bliver kede af det, når nogen dør, så bliver vi kede af det på egne vegne..

Den har jeg også rigtig svært ved.. For hvis én man holder af dør, ville jeg også blive ked af det på hans vegne.. Alle de ting, som han ville gå glip af..

Igen før jeg læste bøgerne tænkte jeg, at man burde sætte sig ned, med dem man holder af.. Kigge hinanden dybt i øjnene og sige: "Vi skal dø.. Lad os dog for filan få noget ud af det NU!" Så vi kunne blive frie - af at tænke på døden..

Begge de bøger jeg læser opfordrer til, at man mediterer på døden.. For så bliver man rigtigt levende.. Og man husker på at leve sit liv - fuldt og helt.. Men det ér tungt og svært, og jeg er heller ikke klar til det endnu..

Og så kommer vi til det med børnene.. For de Mello mener også, at når vi er helt frie, så elsker vi bare alle.. Og vi elsker også vores egne børn på samme niveau - hverken mere eller mindre.. Men det er min hjerne på ingen måde klar til.. Jeg har de dejligste børn i verden, og hvordan kan jeg elske nogen på samme niveau som dem? Og hvordan kan jeg lade være med at blive ked af det, hvis det unævnelige skulle ske.. Det er en kæmpe udfordring for mig, som jeg ikke engang er klar til at se findes.. Jeg er fuldstændig helt og aldeles hermetisk lukket, når det kommer til dem.. Og jeg har ikke den mindste lyst til at åbne mig..

Jeg er bundet til dem.. Jeg har valgt en binding, og jeg tør simpelthen ikke at give slip..

Tro mig, der er intet så klarsynet som sand kærlighed, intet. Det er det mest klarsynede i verden. Afhængighed gør blind, bindinger gør blind. Omklamring, trang og begær gør blind. Men ikke sand kærlighed.

Av, igen.. For hvad nu, hvis jeg gav slip på bindingen til mine børn.. Altså inden i mig.. Vores forhold ville jo garanteret ikke blive af det dårligere, for jeg elsker dem jo.. Men ville det blive bedre..? For mig som mor er det bare ikke en mulighed (lige nu?) at give slip.. Jeg kan ligefrem mærke, hvordan min krop lukker fuldstændigt af, når jeg skriver om det eller tænker på det.. Og sådan er det bare lige nu.. Og måske kommer jeg aldrig så langt, at jeg kan give slip.. Og jeg håber det jo ikke engang..

Nogle gange tænker jeg dog, at jeg har givet mere slip end gennemsnittet.. De ér ikke mine børn.. De er deres egne.. Og det har jeg det faktisk ok med.. Jeg er der for dem, hvis de har brug for det, men jeg er ikke afhængig af dem.. De får mig virkelig til at få det dejligt, men hvis de ikke er der (og her snakker vi om, at de er hos naboen fx), så kan jeg også have det dejligt alligevel..

Så måske er jeg alligevel nået et stykke i forhold til det første citat i indlægget.. Og lige præcis det, det tror jeg jo på.. At vi må slippe vores børn.. Men jeg er bare ikke i stand til at gå til yderligheder i den forbindelse.. For når alt kommer til alt, så er de altså mine..

7 kommentarer:

  1. Jeg kan ikke helt finde ud af, om du er enig med bogen eller ideelt set gerne ville nå frem til at være det, men jeg er i hvert fald dybt uenig i, at den fuldkomne kærlighed er uden bindinger. Min kærlighed til min mand er fuldstændig afhængig af hans kærlighed til mig. Af gensidigheden. Vi ville hver især mangle alt, hvis vi mistede hinanden.
    Lidt anderledes er det selvfølgelig med kærligheden til børn. Den er ubetinget og anderledes end kærligheden til partneren, men vil nok også ændre sig i takt med, at barnet med årene får mindre behov for én som forælder.

    SvarSlet
  2. Inden jeg læste bogen, var det, hvad jeg følte.. At jeg ikke er afhængig af min kæreste.. Min lykke står og falder ikke med ham.. Så nej, jeg søger ikke at være enig med bogen, men jeg er det næsten hele vejen.. Med børnene er jeg som skrevet ikke.. Jeg nægter at se i øjnene, at jeg kan slippe dem, og det tør jeg ikke..
    Jeg ved egentlig også godt, at langt de allerfleste vil være dybt uenige med mig.. For det ér da vist temmeligt kontroversielt.. Men jeg ville ikke mangle alt, hvis min kæreste gik fra mig.. Jeg ville stadig være fuldstændigt hel indeni.. Sådan føler jeg det i hvert fald nu.. Og jeg håber selvfølgelig aldrig, at jeg skal få opklaret, om det vitterligt ville være sådan.. Jeg ville få virkeligt mange ulykkelige følelser, men jeg ville ikke ændres indeni.. Det tror jeg på..

    SvarSlet
  3. Men jeg elsker ham selvfølgelig.. Og jeg vælger at være sammen med ham, fordi jeg føler, at han er det menneske på hele jorden, som jeg fungerer allerbedst sammen med.. En dag gik det bare op for mig, at jeg jo faktisk kunne gå fra ham.. Det havde jeg ikke førhen set som en mulighed.. Jeg føler, at jeg har friheden til at vælge, fordi jeg ikke føler mig afhængig af ham.. Og den frihed giver mig på en eller anden måde endnu mere plads til at elske ham..

    SvarSlet
  4. Det er spændende, hvor forskelligt vi mennesker føler og oplever. Jeg kan ikke personligt forstå, hvordan der bliver mere plads til kærlighed, hvis man kan slippe den, men der er mange, der giver udtryk for noget tilsvarende, og det giver stof til eftertanke.

    SvarSlet
  5. Er der det? Det er interessant for mig at vide.. Og ja, det er meget spændende.. Det er også svært for mig at forklare.. Men hvis man er afhængig og føler, at man vil miste alt, så tænker jeg, at der nok vil følge frygt og bekymringer for at miste med.. De fylder et rum op, hvor der i stedet kunne være kærlighed.. Men jeg ved det ikke.. For jeg fordømmer på ingen måde en "anden måde" at elske på, og jeg kunne egentlig også forestille mig, at den føles stærkere..

    SvarSlet
  6. Jeg kom til at tænke på det der med, at min kæreste ikke vil være ked af det, hvis vi går fra hinanden.. Men det passer jo slet ikke.. Det vil bare ikke ødelægge ham.. Han vil stadig være den samme, imens han er ked af det.. Ligesom jeg skriver om mig selv, at jeg vil være ked af det, men jeg er ikke afhængig af, at han er der..

    SvarSlet
  7. Tak for dine ærlige indlæg - de inspirerer :)

    Jeg kan sagtens følge dig i at det at være uafhængig af hinanden er af det gode..forstået på den måde at man hver især nok skulle klare sig igennem hverdagen uden hinanden. Alligevel er der nogle ting man ville savne, og som man ville være ked af at miste - ellers kunne det jo være det samme. Jeg mener ikke at man skal nå dertil hvor man ikke bliver ked af det når nogen går bort - enten bliver man ked af det, eller også gør man ikke..det behøves ikke fixes på forhånd.
    Jeg tænker at det er meget sundt at en mor har en binding til hendes børn, det er vel bare naturligt? Når børnene bliver teenagere, og voksne er det tid til at give slip på dem..båndet er der nok alligevel, men det skal kun være en livline, og ikke en løkke om halsen.

    SvarSlet