fredag den 12. november 2010

En dårlig dag - af de gode

I mandags havde jeg jo en dårlig dag og var smadder sur..

Idag har jeg bare haft en dårlig dag - men har ikke været sur.. Energien er ikke så høj, men jeg har alligevel formået bare at være.. Det er fanme fedt - og noget af et gennembrud..
Jeg har kørt i tog, været i kurbad, hentet unger osv. uden at lukke ned, fordi alle andre sikkert ville tænke dårligt om mig - også da jeg spildte kakao ned af mig selv midt på perronen.. ;o)
Jeg har ladet de følelser være der, og så er de lynhurtigt forsvundet igen.. Så skønt, og det kan virkelig anbefales at prøve.. Det er også overraskende, at mange af de følelser, som ellers ville have været der, har jeg stort set ikke mærket.. Fx var det intet problem at vise mig i badedragt, og så vidt jeg lagde mærke til, så havde jeg slet ikke nogle følelser omkring det, som jeg skulle lade passere.. Lidt vildt..

Og hvordan gør man så..?

Det kan være rigtig svært, men jeg kender flere, som øver sig, og som faktisk er blevet rigtig gode til det.. Mig selv inklusive, for jeg er helt klart også i øvelses-fasen.. Man lukker oftest ned af frygt, så man må starte med at se frygten i øjnene.. Som nævnt ville jeg lukke ned, fordi jeg var bange for, at andre ville tænke dårligt om mig, og jeg så ikke var noget værd.. Andre kan have frygt for andet.. Men når man mærker de her negative følelser, så er det en rigtig god idé at blive sig dem bevidst.. "Aha, nu føler jeg den her følelse.." Det kan være rigtig svært, fordi vi er vant til at pakke dem væk - af frygt.. Men det er først, når man formår at se følelsen i øjnene, at man også kan give slip på den..

Derefter mener jeg, at man må undersøge, hvorfor man lige præcis reagerer på den her situation med den her følelse.. Det kan være virkelig skræmmende at skulle undersøge sig selv på den måde og se i øjnene, hvor de her ting kommer fra.. Men når man har gjort det, så er det faktisk ikke så slemt igen..

Når man har forstået, hvor det kommer fra, så er det, at man kan acceptere, at det er, sådan det er.. Og denne accept er rigtig vigtig for at kunne lade følelsen passere frit igennem i stedet for, at den bliver siddende og nager.. Følelsen er der bare, og du er den, der observerer den.. Du er ikke følelsen, men du kan se den, og du kan lade den flyde frit igennem dig, så den ikke optager energi..

Det kræver øvelse, men hver gang det lykkes er det et skridt i den rigtige retning mod bevidsthed - mod frihed..





En lille note:
Jeg kender nogen, som ikke er enige i, at man skal forstå, før man kan lade følelserne flyde igennem, og den tager jeg i et andet indlæg, for jeg er nemlig heller ikke sikker på, at det er sådan det er..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar