onsdag den 22. december 2010

De negative følelser

Nå, den står lidt stille for tiden min blog.. Nogle gange har jeg brug for bare at være uden at tænke (alt for meget) over alt der her udvikling.. Det lykkes ikke altid, men jeg kan alligevel mærke nogle forandringer i min måde at være på.. Jeg er begyndt bedre at kunne mærke, hvad jeg vil, og hvad jeg ikke vil.. Jeg har haft nogle oplevelser, hvor jeg førhen ville være blevet lammet af følelser, hvor jeg i stedet har handlet og svaret nøgternt.. Og jeg forsøger de dage, hvor jeg ikke er på toppen også at acceptere det..
Jeg er stadig ikke helt sikker på, om jeg hver gang slipper følelsen, eller om jeg lige lukker lidt ned for den - men jeg synes egentligt, at jeg kan føle ret tydeligt i min krop, når jeg gør det forskellige..

Nå, men til de negative følelser..

Jeg tænker nogle gange på, om de er der for en grund eller hvad.. Altså når jeg har dårlig samvittighed over, at mine børn ikke altid får den sundeste mad.. Skal jeg så rette mig efter den..? Det gør jeg jo ikke, for den dårlige samvittighed tapper min energi, så der ikke er plads til så meget andet.. Så hvis jeg nu også slap den følelse, så ville jeg måske endda få mere energi til at gøre det lidt bedre på madfronten.. Og på mange andre områder..
Idag har jeg ryddet op i min tøjbunke.. Den er min evige dårlige samvittighed, men jeg er begyndt at lægge mærke til, at det faktisk også generer mig, at jeg aldrig kan finde en s***.. Så idag ryddede jeg op i den - KUN for min egen skyld, og ikke fordi jeg tænkte, at så ville kæresten blive glad.. Og det føles sgu faktisk langt bedre på den måde..

Så faktisk er jeg nok nået frem til, at ja, det er også ok at slippe de negative følelser, som man umiddelbart tror hjælper én til fx at få tingene gjort.. For de virker sgu ikke helt optimalt på den måde..
Men jeg synes, at det er svært.. Men man kan vel også sige, at hvis man skal vælge, så ville jeg nok vælge de børn, der ikke får optimal kost, men som har en glad mor, fremfor de børn som ikke får optimal kost og har en mor, som ikke er glad, fordi hun slår sig selv i hovedet med dårlig samvittighed..

2 kommentarer:

  1. De negative følelser er der kun som en slags alarm klokke der skal fortælle dig at tingene ikke er helt optimale ift. hvad de kunne være. Uden de negative følelser er der en tendens til at gøre som man plejer, og du have måske aldrig fået tanken at du gerne ville give dine børn bedre mad eller gøre rent for din egen skyld - uden de negative følelser?

    SvarSlet
  2. Sådan opfatter jeg ikke de negative følelser.. Jeg ser dem som uhensigtsmæssige, og at de holder os fra at blive frie.. Mine børn bliver jo ikke sundere af mine negative følelser.. Gøre rent for min egen skyld, kunne jeg jo netop gøre pga. fraværet at de negative følelser..

    SvarSlet