tirsdag den 28. december 2010

Buddhisme

Jeg så et show med "Anden" juleaften i fjernsynet.. Her snakkede han om at alt var lidelse, og han sagde også mange andre ting, som jeg var meget enig i - og som jeg har glemt nu.. ;) Samtidig stod han med et vistnok buddhistisk armbånd..

Jeg har tænkt tanken før, fordi buddhisme og yoga bl.a. også nævnes i de bøger jeg har læst, men nu gik jeg så lige ind og googlede buddhisme..

Jeg har meget kort læst om det, så måske der følger flere tanker om det på et senere tidspunkt.. Nå, men her stod der noget om "De fire ædle sandheder" og "Den ottefoldige vej".

Nedenstående er kopieret fra Wikipedia:

De Fire Ædle Sandheder: Den første sandhed: Lidelsen eksisterer. Den anden sandhed: Lidelsen har en årsag. Den tredje sandhed: Det er muligt at gøre en ende på lidelsen. Den fjerde sandhed: Lidelsen ophører ved at følge den Ottefoldige vej.

Den Ottefoldige vej: Den Ottefoldige vej (også kaldet for Middelvejen) minder meget om de ti bud, det er dog nærmere retningslinjer end regler. Hvis man følger den Ottefoldige vej, bliver man oplyst, og kommer i nirvana når døden indtræffer.
  1. Ret viden, dvs. at forstå de fire ædle sandheder.
  2. Ret sindelag, dvs. at slippe alle ønsker og begær, og handle med rette motiver.
  3. Ret tale, dvs. at tale sandhed på en vis og venlig måde.
  4. Ret opførsel, dvs. ikke at snyde, stjæle eller slå ihjel.
  5. Ret levevis, dvs. at tjene sit brød på ærlig vis, uden at udnytte eller skade andre.
  6. Ret stræben, dvs. at være sig bevidst og udvikle et positivt syn.
  7. Ret opmærksomhed, dvs. bevidsthed om, hvordan verden hænger sammen, og hvordan tanker og handlinger påvirker den.
  8. Ret fordybelse, dvs. at besvarer en fredfyldt bevidsthedstilstand uden identifikationer og distraktioner udadtil.
Jeg bliver så aldrig buddhist, tror jeg, men det er alligevel interessant at læse om det.. Det er nok den religion, jeg kommer tættest på, selvom jeg ville beskrive mig selv som kristen.. ;o)

Faktisk forsøger jeg at leve efter den ottefoldige vej, selvom jeg ikke anede, at der var noget, der hed det for ti minutter siden.

Det med lidelsen har jeg ikke tænkt så meget over, men jeg er på vej derhen. At man ikke kan have noget godt, uden at det fører til lidelse - og at det er ok, og at det gør, at man må nyde det gode, imens man har det.

Slippe ønsker og begær, det arbejder jeg også hen imod. Når jeg slipper mine gode følelser, og jeg ikke begærer at have det godt fx eller at andre skal synes om mig.

At tale sandhed, det forsøger jeg også. Nogle gange lader jeg så være med at sige noget, men oftere og oftere siger jeg, hvad jeg mener, og fordi jeg ofte har sluppet mine følelser omkring det inden, så kan jeg gøre det på en venlig måde.

Opførslen har jeg vist altid rettet mig efter, men nu er det ikke fordi, jeg vil være god, at jeg gør det - men bare fordi.. Det samme med levevis..

At være bevidst og have positivt syn - ja, det giver vist sig selv.. ;o)

Bevidsthed om, hvordan verden hænger sammen og hvordan tanker og handlinger påvirker den.. Jeg har altid haft en fornemmelse af, hvordan verden hænger sammen.. Nu er jeg så også bare blevet bevidst om det og om, at det er ok at have den fornemmelse - uden at man tror, at man er noget..

Det med fordybelsen giver vel også sig selv.. Ikke at jeg er der hele tiden, men det er også noget, som jeg har gjort mere og mere det sidste stykke tid..

Jeg skriver egentlig ikke det her for at bevise, at jeg er på rette vej eller noget. Jeg synes bare, at det er interessant, at man ved at fokusere på at blive bevidst, kan ramme så præcist ned i noget, som er så gammelt som buddhismen.. Der må sgisme være noget om alt det her..

Jeg tænker også, hvor jeg havde været med min bevidsthed, hvis jeg ikke havde læst de bøger, jeg har gjort.. Jeg tror, at jeg var på vej det samme sted hen - bare uden alle begreberne og beskrivelserne.. Jeg havde lavet mine egne.. Også det gør mig overbevsist om, at der "er noget om det".. At jeg efter at have arbejdet med mig selv kunne nikke genkendende til så mange ting, som jeg aldrig har læst eller hørt om, men som jeg alligevel kunne føle inden i mig selv - nøjagtigt, som bøgerne beskrev det..

Jeg tror ikke, at det er "sundt" at stræbe efter at blive ligesom de skriver i bøgerne, men jeg havde brug for at blive trukket lidt hurtigere frem ved hjælp af bøgerne, da jeg pludselig blev slået tilbage.. Jeg vil aldrig finde ud af, hvor jeg var endt, hvis jeg bare var forsat den linje, jeg havde, inden jeg blev slået tilbage pga. en klam mand, så jeg havde brug for bøgernes hjælp.. Men jeg er 99% sikker på, at jeg faktisk ville være endt nøjagtigt samme sted i mit sind.. Måske uden at vide, at jeg rent faktisk delte mine følelser og tanker med andre.. Men det er jeg taknemmelig for at vide, at jeg gør..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar