mandag den 28. marts 2011

En anden måde at se det på..

Nu har jeg jo læst en del bøger, som man ville kalde spirituelle.. Så kom jeg på det kursus i emotionsfokuseret terapi, som fik mig til også at se lidt mere "videnskabeligt" på det, og nu er jeg så i gang med bogen "Medfølelse og mindfulness. Fra selvkritik til selvværd".

Her skrives der om evolution, hvorfor vores hjerne- og tankemønstre har udviklet, sig som de har, og hvilke store udfordringer, der er i det for os..

Vi har i følge forfatteren en gammelhjerne/-sind og en nyhjerne/-sind, hvor nyhjernen er noget vi har udviklet igennem evolutionen.. Disse "to hjerner" i kombination giver netop de udfordringer, som også beskrives i de spirituelle bøger.. At vi tænker for meget over, hvad andre tænker, om vi hører til, at vi glemmer at være i nuet osv.. At vores samfund er fuldstændigt forkert bygget op i forhold til, hvordan vi kan få mest ud af det.. Og her snakker vi ikke om effektivitet men om kærlighed og medfølelse, om samarbejde og glæde.. Jeg tror jo så personligt på, at effektiviteten følger i kølvandet..

Nå, men det er sgu da interessant, at en "ting" som dette kan beskrives på så mange forskellige måder, alt efter hvem der beskriver.. Det er jo stort set præcist det samme, de skriver, men forklaringerne er forskellige.. Jeg tror på, hvad de skriver - jeg mærker det jo - og jeg tror, at de alle har ret.. Sådan mere eller mindre.. Men hvem har den rigtige forklaring..? Og er det vigtigt..?

Som akademiker har jeg stor tilbøjelighed til at være til fals for akademiske henvisninger, forskning osv., men samtidig tænker jeg også, at der er så mange mennesker, der mener, at de har oplevet noget "uvidenskabeligt" - kan det virkelig bare være opspind..?

Men okay, det skader vel heller ikke at blande de forskellige forklaringer og syn på det.. Jeg tror på, at de alle beskriver det samme - bare med forskellige ord, og så tror jeg heller ikke, at fanatisme er godt i denne sammenhæng.. At man fx kun tror på det, der beskrives som spirituelt/videnskabeligt.. Det er der jo, uanset hvordan vi beskriver det..

Bare nogle tanker - for jeg tror sgu, at det hele hænger sammen.. Uanset hvordan vi beskriver det..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar